چگونه یک یادداشت خوب بنویسیم؟

چگونه یک یادداشت بنویسیم؟

از نوشتن تا یادداشت یک فاصله‌ی تقریبا طولانی، پرتلاطم اما شیرین است. یادداشت نویسی علاوه بر کاربرد ارتباطی‌اش یک اتفاق بسیار مبارک را رقم می‌زند. چه اتفاقی؟ نویسنده برای نوشتن به یک میزان از تسلط بر موضوع نیاز دارد؛ پس کسب اطلاعات اولین گام است. فراموش نکنید داشتن قلم خوب یک چیز است و حرف داشتن چیز دیگر. بهترین نویسندگان دنیا چه فرنگی چه ایرانی از این دو بال برای نوشتن بهره بردند. راه حلِ داشتن این دو بال یک چیز است؛ مطالعه کردن. اما از آنجا که شما مطالعه‌تان را کرده‌اید (به قول کاسب‌ها دورهایتان را زده‌اید) الان وقت گفتن فرآیند نوشتن یک یادداشت خوب است.

از نوشتن یادداشت روزانه و نوشتن تجربیات شخصی و غیره بگذریم. برای شروع شما نیاز به یک قلم (کیبورد) و یک کاغذ (Microsoft word) دارید. همین!

لب کلام‌تان چیست؟

خیلی واضح و روشن پیام اصلی شما چیست؟ باید بتوانید موضوع یادداشت را اول برای خودتان جا بیاندازید. هر چقدر دنیای یادداشت برای شما شفاف‌تر باشد حرکت در آن و نگاه کردن به آن از زاویه‌های مختلف راحت‌تر است. مثلا شما می‌خواهید یادداشتی با موضوع “روابط اعضای تیم با یکدیگر” بنویسید. خیلی هم شیک و مجلسی! برای شفاف‌تر شدن موضوع باید بتوانید حداقل به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان من در این یادداشت چه کسانی هستند؟
  • چه نکاتی را می‌خواهم انتقال دهم؟ ( نکاتی از جنس حرف‌های تخصصی-مدیریتی است یا از جنس تجربه نگاری و یا …)
  • مخاطب من بعد از خواندن یادداشت چه حسی پیدا کند؟ (خواننده بعد از خواندن متن به چه نکاتی باید دست پیدا کند)
  • و …

اگر تا کنون گیج نشده‌اید که خدا را شکر وگرنه من به هدفم رسیده‌ام! بله، شروع نوشتن همین‌قدر گیج کننده است؛ اگر هیچ موضوع یا مطالعه‌ای نداشته باشیم. برای همین هر یادداشت نویسی را که ببینید توصیه اول و آخرش مطالعه است.

شاخ و برگ دادن به موضوع (پرورش موضوع)

موضوع را انتخاب کردید؟ اگر هنوز موضوعی ندارید می‌توانید گشتی در مجله پیشرانا بزنید و یک موضوع انتخاب کنید و ادامه متن را بخوانید.

حالا وقت پرورش متن است. بخواهم کلی بگویم وقت سوژه یابی است اما در یادداشت‌های اینترنتی اولویت با شسته رفته بودن اطلاعات است. اگر هم بتوانید با یک سوژه ادامه دهید عالی می‌شود! یعنی چی؟ مثلا بتوانید حرف‌‌تان در قالب یک اتفاق رخ داده برای خودتان یا اطرافیانتان بیان کنید. در موضوع روابط اعضای تیم با یکدیگر، می‌توانید از تجربیات کار تیمی خود یا اطرافیانتان استفاده کنید. این جا یک مزیت بسیار بالایی نسبت به سایرین دارید و آن “واقعی بودن” است.

اگر سوژه‌ی خاصی مدنظرتان نیست و می‌خواهید یک یادداشت با توضیح موضوع بنویسید ادامه این مطلب را از دست ندهید!

پرسش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا از نوشتن یک یادداشت خسته کننده به دور باشید. موضوع را که انتخاب کردید در موردش هر سوالی که به ذهنتان می‌رسد روی کاغذ بیاورید. می‌توانید به سوالات زیر هم نگاهی بیاندازید. این قسمت استخوان بندی یادداشت ‌شما را می‌سازد.

  • تیم متشکل از چه افرادی است؟
  • ویژگی‌های تیم خوب
  • برای حل اختلاف میان اعضا چه کاری باید کرد؟
  • چگونه با ایده‌های بد کنار بیاییم؟
  • و …

این سوالات را می‌توانید تا بی‌نهایت ادامه دهید و خب احتمالا چند یادداشت تخصصی و تحلیلی بنویسید. حالا کمی وقت می‌دهیم تا بنشینید و سوالات مربوط به موضوع خودتان را یادداشت کنید. اگر این کار را نکنید اتفاق خیلی خاصی برای قلم‌تان نمی‌افتد! از ما گفتن بود…

حرف‌تان را خرد کنید!

سوال‌های مرحله قبل را نگاهی بیاندازید و چند‌تایی که با هم مرتبط‌اند را جدا کنید. برای هرکدام در حد یک یا دو خط حرف اصلی خود را بنویسید. شخصا بعد از این مرحله چند ثانیه‌ای به ذهن استراحت می‌دهم، چون طوفانی بزرگ در راه است…

حالا وقت تشکیل بدنه‌ی متن است و از این جا به بعد چند عدد فوت کوزه‌گری در اختیارتان می‌گذاریم.

فوت کوزه گری

فوت کوزه‌گری نوشتن

بدون فوت وقت می‌رویم سر اصل مطلب! در یادداشت خود چه بیاوریم تا جذاب شود؟

  • اولا لحن خود را ثابت نگه دارید؛ مگر در مواقعی که می‌خواهید خستگی از چشم خواننده بیرون شود. این وقت‌ها مجاز به شکستن لحن خود هستید.
  • یادداشت را با بخش جذاب و گیرا شروع کنید. اینکه چه چیزی در شروع باشد کاملا تجربی است. مثل یک خلاصه از متن یا تعدادی سوال یا پیش درآمدی از موضوع برای قرابت ذهن خواننده.
  • در یادداشت‌های اینترنتی حتما از زیاده گویی دوری کنید و خشک هم نباشید.
  • از ضرب المثل، داستان‌های آشنا برای اکثریت و غیره استفاده کنید.
  • رشته‌ی کلام را گم نکنید…
  • جمله‌بندی را حتی المقدور درست باید انجام دهید (حتی المقدور جمله بندی را درست انجام دهید)
  • از تکلف‌ و حشو حتما دوری کنید.
  • سعی کنید جملات ماندگار در ذهن بنویسید، مخصوصا در انتهای مطلب.
  • چند خط پایانی همیشه اثرات بهتری بر خواننده دارد. می‌توانید بخش پایانی را برای حرفی که می‌خواهید حتما بر مخاطب اثر بگذارد استفاده کنید.
  • کوتاه مختصر و مفید بنویسید.
  • متن را به چند بخش تقسیم کنید. علاوه بر این که هر بخش حرف مشخصی دارد سعی کنید میان بخش‌ها ارتباطی برقرار کنید.
  • اگر یادداشت تخصصی می‌نویسید بهتر است حتما به منابع معتبر استناد کنید. این کار ارزش متن شما را بیشتر می‌کند.
  • اینکه تیتر خوب چیست، پاسخ مشخصی ندارد! تجربه و دیدن تیترهای زیاد و باز هم مطالعه، دایره لغات شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تیترهای متفاوتی انتخاب کنید. خلاصه که تیتر مهم است!
  • و …
اصلاح نوشتار

سعی کنید بعد از پایان نوشته حداقل یک بار آن را بخوانید(خودم چند بار آهسته می‌خوانم). بعد از آن اندکی استراحت به ذهنتان بدهید و دوباره متن را با صدای کمی بلند بخوانید. در این مرحله به خوبی ایرادات نگارشی را می‌توانید رفع کنید. تغییر عمده در محتوا را توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه خیلی حیاتی باشد.

تبریک به شما بابت یادداشت خوب‌تان.

اگر در حوزه‌ی فناوری و کسب و کار یادداشتی نوشتید، می‌توانید برای ما بفرستید (در اینجا) تا در سایت با نام خودتان قرار بگیرد و دیگران را هم از قدرت نویسندگی خودتان و محتوای خوب آن بهره‌مند کنید.

۴.۵ ۲ votes
امتیاز مطلب
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه نظرات

مطالب مرتبط

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پیشرانا می‌باشد.