از رویا تا واقعیت؛ زندگی در فضای کسب و کار

موفقیت در کسب و کار

سوال اصلی را همین اول کار می‌پرسم، چگونه در فضای کسب و کار زنده بمانیم؟

پاسخ به این پرسش از نگاه‌های مختلف متفاوت است؛ اما یک چیز مشخص است. رویا پردازی نباید شما را از واقعیت شرکت یا استارتاپ و … دور کند. رویا پردازی و طرح‌های خلاقانه برای ادامه حیات شما واجب است اما نباید در دنیای رویایی کسب و کارتان غرق شوید.

اگر شما یک تیم ۵ نفره هستید و می‌خواهید کسب و کار جدیدی را با هم شروع کنید، اولین چیزی که باید بدانید یک آمار شگفت انگیز است!!

“حدود ۹۰ درصد از استارتاپ‌های جهان با شکست مواجه می‌شوند”

اگر کمی جا خوردید که خیلی هم عالی و اگر اینطور نیست آنقدر جمله‌ی بالا را بخوانید تا ” کمی” جا بخورید.

خب حالا ادامه می‌دهیم. واقعیت فضای کسب و کار این است، همه استیو جابز نمی‌شوند یا نمونه داخلی ، همه بنیانگذار دیجی‌‌کالا نمی‌شوند. خب تکلیف چیست؟

باز هم برویم به سراغ واقعیت‌ها! برای ایجاد یک کسب وکار شما به یک ایده نیاز دارید. اما این ایده ازکجا می‌آید؟ راستش را بخواهید مگر ما چند فروشگاه آنلاین در ابعاد بزرگ نیاز داریم یا بهتر بگویم مگر تنها کسب و کار دنیا تولید اپ تلفن همراه است؟ جواب قطعا خیر!

ایده

برای پیدا کردن ایده باید با حوزه‌ی تخصصی خود پیوند اخوت بسته باشید! یعنی اینکه بدانید الان ما در ایران به چه سطحی از تکنولوژی (فناوری) یا صنعتی‌سازی رسیده‌ایم. خلاصه آدم کسب و کاری از اول باید به این چیزها یک آگاهی نسبی داشته باشد. هنگامی که شما با صنعت سر و کار داشته باشید نیازهای صنعتی را به مرور متوجه خواهید شد. مثلا در دوران کرونا ضعف بسترهای آموزش آنلاین در کشور کاملا مشهود بود و خب رفع این معضل تنها در دستان گرانبهای متخصصان فناوری اطلاعات و… است.

حالا وارد حوزه‌های دیگر شوید. مثلا نگه داری از محصولات کشاورزی در داخل کشور یک معضل است و خب این یکی از علل ضایعات بالای محصولات کشاورزی در کشور ما ناتوانی در نگهداری است. البته در سال‌های گذشته در این حوزه هم ایده‌هایی اجرایی و منجر به تولید نمونه صنعتی شده است. تیم فدک، حاضر در پیشرانا نیز توانسته به کمک تابش پرتو UV عمر محصولات کشاورزی را تا چند ده روز افزایش دهد.

شناخت نیازهای کشور و حرکت در جهت رفع آن‌ها، بزرگترین منبع ایده است. باید حتما توجه کنید که این حوزه‌ها محدود نیستند و تقریبا برای هرحوزه چندین مشکل اساسی و در نهایت چندین کسب و کار می‌تواند شکل بگیرد.

این از قسمت اول “از رویا تا واقعیت”. در این یادداشت کوتاه سعی کردیم به شما بگوییم برای ادامه حیات در فضای کسب و کار باید شناسایی دقیقی از نیازهای موجود در کشور داشته باشید. سعی کنید از ایده‌های تکراری دوری کنید مگر اینکه با خلاقیت یا داشتن یک فناوری بتوانید یک مزیت ویژه برای خود تعریف کنید.

جمع بندی:

  • نیازهای کشور را محدود به ایده‌ها و راه حل‌های موجود نکنید.
  • سعی کنید ارتباط حضوری و فردی خود را با صنعت تقویت کنید.
  • باید بتوانید بعد از مدتی به شبکه‌ای از متخصصین در حوزه‌ی خود متصل شوید.

 

این مجموعه یادداشت در آینده حتما منجر به فهم زیست کسب و کار در میان افراد خواهد شد؛ پس بخش‌های بعدی را هرگز از دست ندهید!

۵ ۱ vote
امتیاز مطلب
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه نظرات

مطالب مرتبط

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پیشرانا می‌باشد.