اتومبیل‌های خودران تسلا امن نیستند!

تسلا موتور

اتومبیل‌های خودران تسلا امن نیستند؛ حق با محققانی است که خواستار نظارت بر رانندگان هستند.

محققان حاضر در نشست سالانه « اتومبیل‌های خودران » که به صورت مجازی برگزار شده است، از تسلا خواستند که در اتومبیل‌های خودران به کمک دوربین تصویر برداری بر رانندگان نظارت کند.

سیستم‌های موجود در تسلا

اتومبیل‌های خودران تسلا دارای یک سیستم اولیه هستند برای اطمینان دادن به افرادی که هنوز به جاده‌ها توجه می‌کنند. وقتی که شما نیرویی به فرمان وارد می‌کنید این سیستم آن را تشخیص می‌دهد. معمولا وقتی که فرمان نگه داشته می‌شود یک چرخشی به وجود خواهد آمد. این سیستم اگر هیچ نیرویی را تشخیص ندهد یک هشدار بر روی صفحه و سپس به همراه صدا خواهد داد. در نهایت نیز اتومبیل به آرامی خواهد ایستاد. این یک سیستم فوق دقیق نیست. ممکن است فرمان را کاملا و به درستی نگه دارید اما این سیستم نتواند آن را تشخیص دهد. همچنین می‌توان با اضافه کردن عمدی یک وزنه به فرمان این سیستم را فریب داد!

سایر سیستم‌ها  مثل “super-cruise”  از یک دوربین برای نظارت بر راننده استفاده می‌کنند و مشاهده می‌کنند که راننده چه مقدار به جاده توجه می‌کند. بیشتر سیستم‌های پیچیده، چشم‌های راننده و مدت زمانی که او به جاده یا پایین نگاه می‌کند را به کمک موبایل یا آیینه‌ها کنترل می‌کنند. این در حالی است که ممکن است راننده برای مدت زمان طولانی به جاده نگاه نکند اما دستانش روی فرمان باشد.

تصادفات شدید با تسلا

بسیاری از تصادفات مشهور با تسلا که حتی بعضی از آن‌ها کشنده هم بوده است، هنگامی رخ داده که راننده توجهی به جاده نداشته است. ما نمی‌دانیم که آن‌ها به چه چیزی توجه می‌کردند. اما آن چه که مشخص است اگر به جاده نگاه می‌کردند تصادفی رخ نمی‌داد.

در چندین گزارش تصادف از خودروهای تسلا گفته شده که رانندگان دستشان را بر روی فرمان قرار نداده بودند و خودرو هم نتوانست آن را تشخیص دهد بنابراین هیچ هشداری اعلام نکرده بود. هر راننده‌ی تسلا به شما خواهد گفت که هنگامی که فرمان در دست دارند و در حال تماشای جاده نیز هستند، هشداری دریافت می‌کنند به خاطر عدم چرخش فرمان!

در بعضی گزارش‌ها از تصادفات کوهستانی نیز آمده است که تعدادی از رانندگان دقایقی قبل از تصادف در حال انجام بازی آنلاین بوده‌اند.

چرا تسلا از این سیستم استفاده نمی‌کند؟

تسلا در مدل ۳ خودش یک دوربین داخل اتومبیل و روبروی صورت دارد. ولی در مقابل درخواست‌هایی که برای استفاده از این دوربین جهت کنترل راننده می‌باشد مقاومت می‌کند. اگرچه این مقاومت غیرعقلانی بنظر می‌رسد اما چه دلیل‌هایی وجود دارد که آن‌ها نمی‌خواهند این نظارت را انجام دهند؟

۱. نظارت بر رانندگان با دوربین، حریم شخصی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. بسیاری از رانندگان می‌توانند آن را تحمل کنند و بعضی هم نه. گویا تسلا نمی‌خواهد هیچ یک از مشتریان‌اش را ناراضی کند.

۲. نظارت بر رانندگان به دلیل نقص‌هایی که دارد ممکن است آزاردهنده باشد. ممکن سبب عصبانیت و آزار شما باشند. برای مثال تسلا یک سیستم خوب دارد که وقتی شما از خطوط لاین مقابل رد می‌شوید یک هشدار با صدای بلندی به شما می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از راننده‌ها در جاده‌های خلوت ترجیح می‌دهند از این خطوط عبور کنند تا رانندگی راحت‌تری داشته باشند.

۳. شاید به دلایل اقتصادی نمی‌خواهند که دوربین در مدل ۳ قرار بگیرد وقتی که مدل گران قیمتی مانند مدل S فاقد این دوربین است.

۴. به نظر می‌رسد تسلا قابلیت‌های محصولات فعلی خود را کافی می‌داند. همچنین به طور مرتب سیستم ایمنی آن‌ها را ارتقا می‌دهد.

تسلا
تسلا مدل ۳
آمارهای ارائه شده توسط تسلا

نکته‌ی بسیار جالب ادعای تسلا در مورد ایمنی اتومبیل‌های خودران است. هر سه ماه یک بار تسلا یک گزارش آماری در مورد تعداد تصادفات رخ داده در اتومبیل‌های تولیدی خود ارائه می‌دهد. در اولین گزارش سال ۲۰۲۰ آمده که ما بخاطر همه‌گیری کرونا کاهش چشمگیری در رفت و آمد با وسایل نقلیه داشته‌ایم. اما در چهارمین گزارش سال ۲۰۱۹ آمده است:

«در این سه ماهه ما در هر ۳.۰۷ میلیون مایل یک تصادف مربوط به خودروهایی که از حالت خودران استفاده می‌کردند ثبت کرده‌ایم. برای خودروهایی که از حالت خودران استفاده نمی‌کردند و تنها از سیستم ایمنی ما استفاده می‌کردند هر ۲.۱۰ میلیون مایل یک تصادف ثبت شده است. همچنین برای خودروهایی که نه از سیستم خودران و نه از سیستم ایمنی ما استفاده نکردند به ازای هر ۱.۶۴ میلیون مایل یک تصادف ثبت شده است. برای مقایسه کافی است بدانید طبق گزارش NHTSA به ازای هر ۴۹۷۰۰۰ مایل یک تصادف در ایالات متحده رخ می‌دهد.»

مشکل آمارهای تسلا کجاست؟

این عددها عالی به نظر می‌رسند. اما با مطالعه دقیق واژگان استفاده شده مشکلی به نظر می‌رسد. در متن انگلیسی گزارش، تسلا از واژه “accident” برای آمار خود استفاده کرده است. اما NHTSA از واژه‌ی “crashed” استفاده کرده است. این کار این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا تسلا تصادفاتی که به همراه کیسه هوا و غیره رخ می‌دهد را جزیی از آمار خود حساب نکرده است؟ البته باید دید که منظور تسلا از “تصادف” بصورت دقیق چیست و تفاوت آن با آمار NHTSA از نظر مفهومی در کجاست.

همچنین ریمر (محقق دانشگاه MIT) ادعا کرده است که به تازگی داده‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد حدود ۹۴ درصد مسیرهایی که بصورت خودران در آن‌ها رفت و آمد صورت می‌گیرد، آزادراه‌هایی با دسترسی محدود هستند. تنها حدود ۴۰ درصد رانندگی‌ها با کنترل دستی و کروز در آزادراه‌ها بوده است. بقیه در جاده‌های ساده و مناطق مسکونی بوده است. ارائه آمار دقیق کمی پیچیده است اما به طور کلی آزادراه‌ها امن‌تر از جاده‌های معمولی هستند و آمار مرگ و میر در آن یک سوم راه‌های معمولی است.

از میان ۲.۱ میلیون مایل مسافت هر تصادف در حالت دستی اتومبیل، ۸۸۰۰۰۰ مایل در آزادراه‌ها و ۱.۲ میلیون در سایر راه‌ها طی شده است. از میان ۳.۰۷ میلیون مایل مسافت هر تصادف در حالت خودران مقدار ۲.۹ میلیون آن در آزادراه‌ها بوده است. فقط ۱۹۲۰۰۰مایل از آن‌ها در سایر مسیرها طی شده است. این با توجه به ایمنی آزادراه‌ها نسبت به مسیرهای دیگر شک ما را به گزارش تسلا بیشتر می‌کند.

و اما تسلا…

در مجموع خودروهای تسلا ایمنی بسیار بالایی دارند.  در برخی تست‌ها مثل سقوط وسایل نقلیه و جلوگیری از سقوط نمرات بالایی دارد. در اینجا بیشتر حالت خودران و غیر خودران و وجود نقص در سیستم‌ها و آمارها مقایسه کردیم.

برگرفته از forbes

 

۴.۷ ۳ votes
امتیاز مطلب
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
دیدن همه نظرات
حسین

میخواستم تسلا بخرم
حیف که امن نیستند

مطالب مرتبط

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پیشرانا می‌باشد.